טיפים לאחר ביצוע שתלים

כיום אנשים רבים נאלצים לעבור הליך השתלת שיניים אצל רופא השיניים שלהם, הליך שנעשה על מנת להשיב שן מלאכותית לאזור בו אבדה להם שן מסיבות שונות. ככל שניתוח השתלת השיניים יהיה מורכב וארוך, כך הוא עלול לגרום לכמה תופעות לוואי שכיחות. כמו כן, כל מטופל שיסיים טיפול שתלים יקבל מידי הרופא המטפל דף הוראות לאחר ביצוע שתלים, ולעיתים גם מרשם תרופתי. חשוב לבצע את ההוראות שמצוינות בדף ולעמוד בכל ההנחיות של הרופא המטפל שכן הרופא מתייחס לכל מטופל בצורה אישית ובהתאם לתיק הרפואי שלו ויש מקרים בהם ההנחיות תהיינה שונות. אילו תופעות יכולות להיגרם לאחר ביצוע שתלים ואילו עצות וטיפים יכולים לסייע לכל מי שעובר טיפול בשתלים? כל המידע בכתבה שלפניכם.

תופעות לאחר טיפול

כל אדם שסיים טיפול בשתלים עומדת בפניו תקופה של 3 – 6 חודשים עד שניתן יהיה לומר כי אכן הטיפול שלו הצליח והשתל או השתלים נקלטו בפה. ישנן תופעות שונות שיכולות להתפתח בתקופה זו ולרוב מדובר בתופעות לוואי קלות שחולפות מעצמן במהלך השבועיים מיום ההשתלה. חלק מהתופעות שיכולות להופיע הן כאבים ונפיחות באזור הפה והלסת שלעיתים גם ילוו בכאבים כבר בימים הראשונים לאחר הטיפול. לעיתים עשוי גם להתפתח שטף דם מקומי, אולם חשוב לציין שאלה תופעות נורמליות וטבעיות לגמרי, כמו כן, הנפיחות ושטף הדם יחלפו לאחר שלושה ימים עד שבועיים מיום ההשתלה.

טיפים כללים לאחר ההשתלה

הימנעו מעישון ואלכוהול – מומלץ מאוד לכל אדם שנוהג לעשן, לא לעשן לפחות שבועיים לאחר ביצוע ההשתלה. זאת התקופה הקריטית ביותר בה אמורים השתלים להיקלט בפה, כשלאחר מכן ניתן יהיה לבנות עליהם כתר שמדמה שן טבעית. בזמן עישון מבצעים פעולת יניקה שגורמת לאזור השתל ליתר מאמץ, מה שעלול לגרום לפתיחת התפרים ולחדירה של חיידקים לאזור. כל זה עשוי לגרום לסיבוכים עד לאי קליטה של השתל.

שמירה על היגיינה של הפה – בהליך ביצוע שתל, נעשה למעשה חור בחניכיים שבו מטמינים את השתל, (בורג טיטניום). על אף שהרופא המטפל סוגר את האזור באמצעות תפרים, עדיין נותר המקום רגיש ופרוץ לחיידקים ולכן חשוב לנקות את הפה על ידי שימוש בתמיסת חיטוי שמכילה 0.2 אחוז של כלור - הקסידין ולשטוף את הפה לפחות פעמיים ביום למשך 14 יום.

הקפידו על ביקורים אצל הרופא – חשוב להקפיד על ביקורים בזמן אצל הרופא המטפל או בהתאם להמלצתו, זאת כדי שהשתל שלכם יהיה במעקב וגם לצורך הוצאת התפרים.

הטיפ האחרון שהוא לא פחות חשוב להצלחת השתל הוא, להמשיך לחייך. גם מבחינה מנטלית, חשוב להיות אופטימיים לגבי קליטתו של השתל ובכלל ולהמשיך לחייך כל הזמן אל העולם.

כיצד ניתן להתמודד עם כאבים ונפיחות?

לפני הכל חשוב להקפיד על ביצוע ההוראות של רופא השיניים, ובמידה והרופא רשם לפציינט תרופה נגד כאבים או תרופה אחרת, חשוב להתחיל לקחת אותה בזמן ולאורך כל התקופה הנדרשת. מלבד זאת, מומלץ מאוד לאכול בשבוע הראשון, מזון שהוא רך ועדין שלא מאלץ לעיסה ולא מאמץ את הפה, כמו כן, מיום שבו נעשה השתל יש להימנע שלושה ימים לכל הפחות, ממזון ומשקאות חמים ולהסתפק במזון ושתייה פושרים וקרים - כמו פירה קר, אשל, גלידה, גבינה רכה, תה קר, מילקשייק ועוד. בנוסף, מומלץ ביומיים הראשונים לא להתאמץ יתר על המידה וכן להרבות במנוחה, כל מאמץ מגביר את זרימת הדם בגוף וגם באזור השתל. אם בשבוע הראשון ניכר כי ישנם תסמינים שמחמירים, חשוב יהיה לעדכן את הרופא המטפל.

אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר ולתאם פגישת ייעוץ במרפאת השיניים בבת ים, כדי לשמוע על התהליך השתלת השיניים ולקבל ייעוץ מקצועי מד"ר סולומון.