אחת ממחלות הפה המוכרות ביותר היא דלקת חניכיים. ולא, זה לא קורה כתוצאה מהזנחה של הפה וזה כלל לא משנה אם אתם מקפידים על צחצוח שיניים באופן יום יומי או לא. קיימות סיבות רבות להתפתחות של דלקות חניכיים ובדיוק לכן ישנה חשיבות רבה כל כך לביקורת קבועה אצל שיננית ורופא שיניים, מה שיכול למנוע את התפתחות הדלקות.

מה הם הגורמים לדלקת חניכיים?

שאריות המזון שנותרות בפה של האדם מהוות מקור מזון לחיידקים שנמצאים בו. עם הזמן, מסתייד רובד החיידקים והופך לאבנית המצטברת על השיניים, כאשר האבנית היא למעשה המקור או אפשר לומר הגורם העיקרי להתפתחות דלקות חניכיים. למעשה, החיידקים עצמם אינם אשמים בהיווצרות הדלקת, אלא גוף האדם שמנסה להילחם בחיידקי הפה. במילים אחרות, אפשר לומר כי מערכת החיסון שבגוף האדם תוקפת את החיידקים באמצעות יצירת דלקת, כך שהנזק רב על התועלת במקרה הזה.

תוך כמה זמן עוברת דלקת חניכיים

דלקת חניכיים נמשכת בין כמה שבועות ועד לכמה חודשים. יש לציין, כי הדלקת מתפתחת בשלבים - בשלב הראשון וההתחלתי שלה, ייתכן מאוד כי המטופל לא ירגיש כלל בשינוי ולא ינחש בכלל שמשהו קורה לו בפה. אך בהמשך, אם לא יטפלו בה, היא עשויה להתפתח ולאותת על קיומה על ידי אדמומיות בחניכיים, כאבי חניכיים ובמקרים חמורים עלולה לגרום גם לנשירת שיניים וזיהום במערכת הדם. יש לציין, כי דלקת חניכיים לא עוברת ללא טיפול מתאים, אך ניתן למנוע אותה ולתקן נזקים שנגרמו מהדלקת על ידי שמירה תקינה של היגיינת הפה.

מי מטפל בדלקות חניכיים?

טיפול יסודי בדלקת חניכיים מתבצע אצל פריודונט מומחה כאשר בשלב הראשוני, יש לאבחן את הדלקת ועד כמה היא חמורה. בשלב זה עורכים צילום סטטוס של כל חלל הפה, שמטרתו לבחון כל שן לחוד ומכמה זוויות על מנת להעריך באופן מדויק את ממדי הנזק; כמה אבנית הצטברה עליה, מה מצב השורשים שלה והאם נגרם נזק לעצם. לאחר האבחנה, קובע הרופא המטפל את הטיפול המתאים על מנת למגר את הדלקת ולמזער את הנזקים.

כיצד מתבצע טיפול בבעיות חניכיים?

לאחר אבחנת הדלקת, ניתן לקבוע את הטיפול המתאים אשר כולל מספר שלבים על מנת לוודא כי הדלקת אכן מוגרה ולא תתפרץ שוב וכמובן מתבצעים טיפולי שיקום לצורך תיקון הנזקים שלה:

1. 1. טיפול אצל שיננית – זוהי פעולה שכדאי לעשות גם כאשר אין דלקות בחניכיים מכיוון שהיא למעשה מונעת את הופעת הדלקת וכן יעילה במצבים בהם קיימת דלקת סמויה בשלביה הראשונים. מדובר בעצם בטיפול הסרת אבנית שמבצעת שיננית מוסמכת והוא אורך לא יותר מ- 20 דקות.
  2. 2. הקצעת שורשים – זה טיפול דומה לטיפול אצל שיננית, אך כאן מדובר על ניקיון אבנית מעמיק יותר המבוצע על ידי פריודונט מוסמך. לפני תחילת הטיפול - הכולל בין שניים לארבעה מפגשים - מחלקים את הפה לארבעה אזורים כאשר בכל מפגש מנקים אזור אחר של הפה ביסודיות רבה. טיפולים אלו כוללים הסרת רקמות מודלקות ואבנית גם בכיסי החניכיים ולא רק מבחוץ.
  3. 3. חידוש כתרים ושתלים – כתרים ושתלים שאינם מתוחזקים כמו שצריך יכולים אף הם להוות טריגר להתפתחות דלקת בחניכיים ולכן יהיו מצבים בהם ימליץ הפריודונט על החלפתם באחרים לצורך מניעת דלקות או טיפול בדלקת קיימת.
  4. 4. ניתוח חניכיים – אם כל הטיפולים שהוצגו קודם לכן לא הועילו, קיימת גם אלטרנטיבה של ניתוח חניכיים. בניתוח משקמים את העצמות ורקמות החניכיים שנפגעו מהדלקות.